Με επίκεντρο την πανδημία και τις ερεβώδεις επιπτώσεις που φέρει στον ανθρώπινο βίο και σε συνδυασμό με τον εκχυδαϊσμό του κοινωνικού γίγνεσθαι, που καταδεικνύουν οι μαρτυρίες ανθρώπων της τέχνης-και όχι μόνο-αναρωτιέμαι, πώς η νέα γενιά της χώρας μας δύναται να βρει αντιζύγι στις σχέσεις και στα όνειρά της, ορόσημα για το μέλλον της. Πώς μπορεί να αναπτύξει αισθήματα αισιοδοξίας.
Πρόσφατη έρευνα που υλοποιήθηκε στα Πανεπιστήμια Γκαίτε της Φρανκφούρτης και του Χίλνστεσχαϊμ, με 7000 εφήβους και νέους συμμετέχοντες, κατέδειξε πως το 65% των ερωτηθέντων γνωστοποίησε ότι αισθάνεται πως δεν λαμβάνονται υπόψιν τα θέλω και οι αντιλήψεις τους, όσον αφορά τη διάπλαση των μέτρων για την αντιμετώπιση του θανατηφόρου ιού. Και όλα τα προαναφερθέντα αφορούν τον τρόπο που καλούνται να συμμετάσχουν σε καινοτόμους ψηφιακούς τρόπους εκπαίδευσης και εκμάθησης, ενώ δεν έχουν εξασφαλιστεί τα απαιτούμενα μέσα αλλά και η ισότιμη πρόσβαση τους στην τηλεκπαίδευση. Αναμφισβήτητα με τον κορωνοϊό αναδείχθηκαν πολλές αδυναμίες των υποδομών και ηλίου φαεινότερον η δημιουργία δύο κατηγοριών μαθητών. Η συναισθηματική απομόνωση, το αβέβαιο μέλλον, η στέρηση βασικών εκφάνσεων ελευθερίας και ο αποστειρωμένος τρόπος ζωής, ταλανίζει την αντίληψη που έχουν οι έφηβοι για το τί είναι ζωή και πώς στεκόμαστε απέναντι της ή δίπλα της.
Η εξαίρετη ακαδημαϊκός Ελένη Γλύκατζη Άρβελερ σε πρόσφατη συνέντευξή της όταν ρωτήθηκε για την πανδημία, δήλωσε μεταξύ άλλων πως: “έχει καταντήσει σχεδόν να είναι ένα πράγμα υποχρεωτικό για να έρθουν οι νέες γενιές να πάρουν τα ηνία από τις προηγούμενες”. Θέλουμε λοιπόν να δώσουμε τον έλεγχο και την καθοδήγηση της συλλογικής δραστηριότητας σε μια γενιά που δεν της δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις να ονειρευτεί, να κάνει σχέδια αλλά και δεν της υποδείξαμε διεξόδους να τα εφαρμόσει. Καθίσταται λοιπόν υποχρεωτικό και αναγκαίο να διαμορφωθούν καινοτόμα προγράμματα παραγωγικής μεταρρύθμισης, να οργανωθεί η κοινωνία με γνώμονα το όφελος της νέας γενιάς, να διαμορφωθούν ποιοτικά βήματα, ώστε η “γενιά του κορωνοϊού” να μετονομαστεί σε “γενιά των ίσων ευκαιριών”.
Είναι επιτακτικής ανάγκης οι προκάτοχοι να συνδράμουν με παντοίους τρόπους στη διαμόρφωση ισχυρών επαγγελματικών προσωπικοτήτων αλλά πρωτίστως να βοηθήσουν τη νέα γενιά να έρθει πιο κοντά στο όνειρό της, μόνο τότε θα αποκτήσει βαθύτερο νόημα η ζωή των παιδιών μας. Επιθυμούμε διακαώς μια νέα γενιά ευπροσάρμοστη και ευέλικτη, κρίσιμη παράμετρος διαρκούς ανταγωνιστικότητας και επιτυχίας. Μια γενιά που να διακατέχεται από έντονη συναισθηματική νοημοσύνη και να επιδεικνύει αλληλεγγύη προς την κοινωνία που συνδυαλέγεται, με δεξιότητες, εφόδια και κατάλληλες βάσεις ώστε το όνειρο να γίνει στόχος επιτεύξιμος. Μια γενιά που θα βιώνει και θα εξελίσσεται σε ένα περιβάλλον ομαλό, ανθρώπινο, δίκαιο και εμπνευσμένο, σε ένα περιβάλλον που καθημερινά θα δίνει τις κατάλληλες βάσεις και θα δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις ειλικρινής και ουσιαστικής στήριξης. Η παραπάνω περιγραφή δεν αποτελεί ιδεατό σενάριο αλλά ορθολογική ακτίνα ελπίδας πως οι καλύτερες μέρες είναι μπροστά μας!
Η Μαίρη Οικονόμου είναι Εκπαιδευτικός και Απόφ. Δημόσιας Εκπαιδευτικής Διοίκησης